Gerdskens BK

Tävling:
Matchnummer: 000088082
Samling:18:30
Oavgjort med mersmak i premiären
2020-06-18 22:01

Oavgjort 1–1 med mersmak för Tidaholms G&IF. Drabbningen mot Gerdsken BK på Ulvesborg var underhållande i långa perioder. Och hemmalaget stod för mest av grannlåten och hade flest chanser.

– En godkänd premiär mot bra motstånd, tyckte tränaren Johan Åhnborg.

Filip Lundgren gjorde avsparken som drog igång årets seriespel. Den 18 juni. Märkligt är det. Men det var inget märkligt med förutsättningarna på Ulvesborg. Strålande solsken, svag vind och en tät och fin gräsmatta. Formidabla förutsättningar för fotboll helt enkelt.

Matchen började lite trevande med små spelövertag i perioder för vardera laget. Giffarna var mycket starka i spelet på vänsterkanten med framför allt Simon Lundell i förarsätet och med inlägg. Dock inga heta lägen i upptakten. Lite upphetsade vrål från spelare hördes i 14 minuten när Filip Lundgren gick omkull i straffområdet. Domaren friade dock.

Ju längre halvleken led desto farligare blev giffarna och Gerdskens målvakt tvingades till tre, fyra bra räddningar.

– Vi skapade många bra lägen i första halvlek, konstaterade tränaren Johan Åhnborg.

Gästerna var dock alerta och mycket giftiga i sina attacker, om än utan riktigt heta lägen att agera på för Victor Strandh i hemmamålet.

– Vi släppte inte till mycket och det är ett bra motstånd som vi mötte, sa Åhnborg.

Andra halvlek började med riktigt bra press och bra anfall av hemmalaget. Dock blev det en kalldusch i 47 minuten.

0–1 på nick efter hörna.

Hemmalaget tog tag i spelet efter målet men lyckas inte skapa avgörande lägen.

– Vi slog bort lite många bollar, men vi kämpade bra, ansåg Åhnborg.

Giff var snäppet bättre och hade mer boll än gästerna och i 78 minuten kom utdelningen.

Mikael Axelsson tog ett skott efter snabb spelvändning. Skottet tog på en försvarares hand och domaren pekade på straffpunkten.

Mikael Axelsson klev fram och lade bollen till rätta. Och han visade inga som helst nerver. Straffen satt säkert i målvaktens vänstra hörn.

Resten av matchen blev kamp och böljande spel. Båda lagen ville vinna och bytte halvchanser med vararndra. Giffarna hade tunga ben men redde ut stormen i slutminuterna.

– Vi var riktigt trötta sista tio och orkade inte riktigt ta pressen. Men vi tog en poäng, konstaterade Theodor Lidén.

– Det var starkt att ta in 0–1 på Gerdsken. Det var, totalt sett, en jättefin premiär mot bra motstånd. Vi var minst lika bra. Godkänt helt klart, slutade Åhnborg.

Tidaholms G&IF  – Gerdsken BK 1–1 (0–0)

Mål TG&IF: Mikael Axelsson, straff (77)