Tidaholms GoIF

TG&IF hetast i Skaraborgsderbyt
2020-06-27 17:37

Fler bilder (+4) >>

Det var varmt på Odenplan.

Och det blev ett svettigt Skaraborgsderby, på flera vis.

TG&IF var lite hetare och vann med 1–0 mot IFK Falköping.

– En bra födelsedagspresent, log mittbacken Måns Sörman.

Sörman, som fyllde 22, var en av dem som klev fram och höll sig kalla när IFK Falköping låg på för en kvittering i den andra halvleken. Tillsammans med övriga försvarsspelare såg han till att hemmalaget aldrig kunde göra det där 1–1-målet de jagade.

– Jag älskar att få spela så, och nicka bort, skrattade Sörman efter matchen.

TG&IF inledde annars matchen på Odenplan bra. De första 35 minuterna var svartvita. Det var Giff som hade bollen, det var Giff som förde och det var Giff som började skapa chanser. När 1–0 kom var det inte helt ologiskt. Målet gjordes, precis som mot Gerdskens BK i premiären, från straffpunkten av Mikael Axelsson. Målet föranleddes av att Theo Lidén lyfte in en frispark i straffområdet och Axel Axelsson blev nedriven.

– Första 35 visade vi vilket bra fotbollslag vi är. Trots värmen höll vi i bollen, vi hade bra rörelse och vi skapade en del chanser. Vi var rätt överlägsna i bollinnehavet och då spelade vi efter vår idé, sa tränaren Patrik Andersson.

IFK Falköping tog sig tillbaka in i matchen i slutet av halvleken och skapade ett par lägen för kvittering. Andra halvlek blev sedan öppnare med en del chanser åt båda håll innan hemmalagets slutforcering sånär slutade med ett 1–1-mål.

– De tryckte tillbaka oss lite i första halvlek och i perioder i andra halvlek. Vi kom inte riktigt rätt. Vi låg lite för långt ifrån och vi vann inte i duellspelet. De matade längre bollar och var tunga att möta där. I det läget visade killarna karaktär. De jobbar och sliter och på något sätt tycker jag att vi tar tre välförtjänta poäng. Det var oerhört skönt med en trepoängare i en svår bortamatch. De är tunga att möta här i Falköping, sa Andersson.

Matchen var TG&IF:s andra under säsongen och den sista innan sommaruppehållet.

IFK Falköping – TG&IF 0–1 (0–1)

Mål: 0–1 (25) Mikael Axelsson.

Följ oss!

Våra partners