Ekhagens IF
Tidaholms GoIF1 - 0Ekhagens IF

Matchstart:tor 24 juni, 19:30
Plats:Ulvesborg A-plan
Äntligen seger – "vi nötte ner dem"
2021-06-24 23:19

Alla giffare kan fira midsommar med ett leende.

Den första trepoängaren för säsongen är bärgad.

– Jag tycker att vi nötte ner Ekhagen, sa tränare Patrik Andersson efter 1–0 hemma på Ulvesborg.

Matchklockan hade hunnit ticka fram till den 82:a matchminuten då inbytte Axel Axelsson ryckte sig förbi på högerkanten och hittade Max Perssons panna. ”Perras” mål var det enda målet som gjordes på Ulvesborgs fantastiskt fina gräsmatta den här kvällen.

Jag tycker att vi lade ner ett mycket hårdare jobb än vad vi har gjort tidigare, sa Patrik Andersson.

– Det är synd att det inte finns någon statistik på det, men det kändes nästa som om vi sprang dubbelt så mycket som vi gjorde i Vårgårda, fyllde Åhnborg i.

– Det var mycket fler löpmeter från vår sida och mycket bättre duellspel. Spelet sitter inte till 100 procent än. Vi har många fina sekvenser, framför allt i andra halvlek, men än finns det mer att ta av spelmässigt, fortsatte Andersson.

Gästerna vassare i första

Ekhagen var det aningen vassare laget i den första halvleken och hade en boll inne som dömdes bort för offside och ett skott i ribban, bland annat. TG&IF skapade två riktgt bra chanser under första halvleken, debutanten Neo Gustafsson fick ett bra läge att nicka in 1–0, men fick ingen riktig fart på bollen och Theo Lidén chippade i stolpen och ut.

I den andra halvleken var det länge ställningskrig och målchansfattigt innan Persson avgjorde.

– Det var ett väldigt fint mål, sa Åhnborg och fortsatte:

– I andra halvlek var vi bra i spelet även om vi missade en del ändå. Vi tappade bollen när vi inte behövde tappa den, men jag tycker ändå att vi tog över andra halvlek rejält offensivt och de fick korta anfall när de fick bollen. Jag tycker några av deras spelare såg trötta ut på slutet när vi kunde pumpa på.

– Vi bara pumpade på i 90 minuter och det var den stora skillnaden mot andra matcher. Vi har spelat ganska fint i andra matcher också, men så mycket som vi löpte i dag… det kändes som om vi hade bestämt oss för att de skulle kämpas ner. Vi nötte ner dem, menade Andersson.

”Bestämt sig”

Segern var TG&IF:s första och en väldigt, väldigt skön sådan.

– Det märktes på killarna också hur lättat det var att få vinna igen. Det kändes som om i dag hade laget bestämt sig och när segern var bärgad, då märktes det, sa Patrik Andersson.

På tisdag skulle TG&IF ha åkt till Trollhättan för att möta Trollhättans BoIS, men den matchen är framflyttad till den 24 augusti. Istället blir nästa match hemma på Ulvesborg mot Holmalund den 3 juli.

– Vi hade åkt till Trollhättan och gått för tre poäng, men vi har ganska många slitna spelare och en del skador, men vi vet å andra sidan inte om vi hinner få tillbaka någon, sa Andersson.

– Om vi har tur får vi tillbaka någon, och sedan får vi försöka steppa upp det lite till fotbollsmässigt, sa Åhnborg.

TG&IF – Ekhagens IF 1–0 (0–0)

Mål: 1–0 (82) Max Persson.

Här finns höjdpunkter från matchen, det krävs ett premium-konto hos Västgöta-Bladet för att se klippet. På VB:s hemsida finns också en intervju med junioren Neo Gustafsson.