Holmalunds IF Alingsås

Plats:Ulvesborg A-plan
Tung Giff-förlust i våravslutningen
2021-07-03 19:19

TG&IF klarade inte av att bygga vidare på förra veckans seger.

Holmalunds IF vann på Ulvesborg.

– Vi gav allt i andra halvlek, och det kändes som vi tog över helt, men vi fick ut för lite, sa tränaren Johan Åhnborg efter 1–2-förlusten.

Giffarna hade vunnit med 2–0 i alla de tre matcher lagen spelat mot varandra på Ulvesborg sedan TG&IF var tillbaka i division 3 2018. Men att det inte skulle sluta 2–0 till TG&IF stod klart redan efter sex minuter.

David Hall rensade från egen planhalva och var nog lika förvånad som alla andra när bollen studsade över TG&IF:s målvakt Edvin Lund Borg och letade sig in i mål till 1–0 för gästerna.

Dessutom blev uppförsbacken än brantare när 2–0 kom i slutet av halvleken.

TG&IF hade bollen och skapade en del riktigt bra, men precis som tidigare hade laget svårt att få in bollen i mål.

Det ineffektiva anfallsspelet har varit vårens följetång för TG&IF.

– Anfallsmässigt tycker jag att vi spelade fantastiskt bra de första 20 minuterna. Vi hade jättefina kombinationer och vi skapade bra chanser. Om vi hade gjort mål där hade det kunnat bli en annan matchbild, men istället fick de 1–0 och 2–0 och det passade dem som handen i handsken att falla hem, sa tränaren Patrik Andersson och fortsatte:

– Det är otacksamt att spela mot lag som vi tycker är bättre än spelmässigt, men inte tillräckligt bra för att kunna straffa. Jag lägger ingen värdering i hur andra lag spelar, men jag tycker att vi spelade dem lite i händerna. De är duktiga på sitt kontringsspel.

– Holmalund kom hit och kämpade som fan efter att ha spelat i onsdags och de ska ha all heder av sin insats. Vi har en handfull hundraprocentiga målchanser, men vi får knappt bollen på mål, fyllde tränarkollegan Johan Åhnborg i.

I andra halvlek fick TG&IF in en reduceringsboll när Mikael Axelsson nådde högst på en hörna från höger och skallade in 2–1. Sedan hade de svartvita ett par bra chanser att göra 2–2 på, men varken Theo Lidén eller Axel Axelsson fick bollen innanför målramen när de fick kvitteringslägen. TG&IF hade bollen mest hela tiden, men skapade trots det relativt få riktigt bra chanser.

– Vi gav allt i andra halvlek, och det kändes som vi tog över helt, men vi fick ut för lite, sa Åhnborg.

Båda tränarna var överens om att giffarnas spel gick lite för långsamt.

– Vi försökte förändra det i halvtid och det blev bättre i andra halvlek, men vi spelade igenom för sällan och fastnade för ofta, sa Andersson.

TG&IF tar nu sommarledigt och när det här skrivs är TG&IF nia i tabellen med fem poäng. Än är dock inte alla ”vårmatcher” spelade. På söndag spelar IFK Hjo mot Alingsås IF på Guldkroksvallen, matchen som är den sista i division 3 nordvästra Götaland innan uppehållet.

TG&IF:s nästa match blir den 9 augusti hemma mot Trollhättans BoIS.

TG&IF – Holmalunds IF Alingsås 1–2 (0–2)

Mål: 0–1 (6) David Hall, 0–2 (38) Jonathan Eckerström Tedeborg, 1–2 (55) Mikael Axelsson.