vs

"En mycket bättre insats" – TG&IF träningsbesegrade IFK Värsås
2021-08-04 11:54

Fler bilder (+42) >>

TG&IF vann träningsmatchen mot IFK Värsås.

Fyra giffare blev målskyttar i 4–0-segern hemma på Ulvesborg.

– Det var en mycket bättre insats än i förra träningsmatchen, sammanfattade tränaren Patrik Andesson.

I förra veckan förlorade TG&IF på bortaplan mot Ekedalens SK med 1–2. Under tisdagskvällen spelade de svartvita sin andra träningsmatch inför höstpremiären när IFK Värsås kom till Tidaholm. Och den här gången fick de svartvita lämna planen som vinnare.

Florian Brahimi inledde målskyttet efter tio minuter när han bröt ett uppspel på offensiv planhalva, avancerade och dundrade in 1–0-målet. Det målet blev den första halvlekens enda.

Till den andra halvleken gjorde TG&IF tre byten. Max Persson, Filip Lundgren och Nils Lennartsson kom in. Med timmen spelad assisterade Lundgren Persson till 2–0 och minuten senare satte Lundgren själv 3–0. Dessutom kom 4–0 av bara farten när vänsterbacken Simon Lundell bröt in i mitten och målade med högerfoten.

– Vi har några riktiga mönsteranfall, framför allt när vi går ifrån till 4–0. Vi såg stora skillnader mot matchen senast. Vi var mycket hetare i försvarspressen och det har vi både pratat om och jobba med i veckan. Det syntes tydligt. Vi låg bättre i vårt positionsspel i försvarsspelet och jobbade hårdare. Dessutom var djupledsspelet bättre. Killarna gick ut och brann på ett annat sätt än senast. Det var många fler som hotade i djupled. Mittfältarna spelade mycket mer framåt, tack vare att de har en annan inställning och att det finns fler spelare att leverera bollen till, sa tränaren Patrik Andersson.

– Det var en bra balans mellan att trycka bollen på djupet och hålla i den lite. Vi värderade bra, fyllde tränarkollegan Johan Åhnborg i.

Flera Giff-bekantingar

Division 5-laget IFK Värsås inledde säsongen med att besegra Tibro AIK (4–1) och i laget finns en hel del rutin från spel högre upp i seriesystemet. Ashor Gewargis och Nils Liljebo var båda med och spelade upp TG&IF till division 3. Liljebo och Sebastian Selkälä har sedan hunnit med spel i både division 2 och 3. Så sent som förra säsongen vann duon trean med IFK Skövde. I laget finns även Giff-produkten Matteus Shamoun.

– Värsås har ett bra lag, med många duktiga spelare. Den här gången visade vi ändå att vi hade bra kontroll på spelet, i stora delar. Det var väl någon gång vi hamnade lite ur balans på planen, men det var få gånger vi tvingades ställa upp i försvarsspel och jobba så under en längre period. Det kanske vi heller inte ska behöva göra i dag, för vi är två divisioner högre upp i seriesystemet och att vi spelar högre upp visades ganska tydligt, även om vi möter ett bra lag, sa Åhnborg.

Det fanns en del positivt att ta med sig från TG&IF:s match, utöver segern och ett par riktigt fina anfall – bland annat att anfallarna Lucas Frölin och Filip Lundgren återigen är i spel efter att ha gått skadade under vårsäsongen.

– Det finns en konkurrens om platserna i truppen just nu och det är väldigt bra, sa Andersson.

På måndag spelar TG&IF höstpremiär då Trollhättans BoIS kommer till Ulvesborg.

TG&IF – IFK Värsås 4–0 (1–0)

Mål: 1–0 (10) Florian Brahimi, 2–0 (60) Max Persson, 3–0 (62) Filip Lundgren, 4–0 (63) Simon Lundell.