Åsarp-Trädet FK

Plats:Tidavallen B-plan Konstgräs
Axelssons nickmål avgjorde Skaraborgsderbyt
2021-10-20 22:06

TG&IF hade kommandot från den första minuten i Skaraborgsderbyt mot Åsarp-Trädet.

Men det dröjde ända till den 75:e minuten innan Axel Axelsson nickade in det förlösande målet.

– Det här kan ha varit årets bästa match från vår sida, sa Giff-tränaren Johan Åhnborg efter 1–0-segern.

Det var inte så att giffarna ökade takten på Tidavallens konstgräs sista kvarten. Tempot var redan uppskruvat från start när TG&IF från första minut satte press på Åsarp-Trädet. Giffarna hade ett par riktigt bra chanser att spräcka nollan i den mållösa första halvleken. Allra närmast var Axel Axelsson som på halvvolley från 30 meter träffade stolpen.

TG&IF gjorde så många saker rätt. Det enda som saknades var målen. Har ni hört den förut?

Men den här gången kom målet. Axel Axelsson hann nicka i ribban en gång innan han till slut överlistade Viktor Johansson i bortamålet. Mikael Axelsson kom runt på högerkanten och hittade Axel som nådde före keepern och kunde se bollen segla i mål då matchklockan hade hunnit ticka upp till den 75:e minuten.

TG&IF hade chanser att avgöra i slutet. Åsarp-Trädet, som hade skapat ströchanser tidigare i matchen, var inte speciellt långt ifrån en kvittering. Edvin Lund Borg i Giff-målet stod i vägen för allt han fick mot sig och den här gången fick TG&IF med sig tre poäng, det blev ingen repris av matchen i Trädet tidigare i höstas.

– I dag tycker jag att vi var en klass bättre än Åsarp-Trädet. I första halvlek var vi kanske till och med två klasser bättre, men samtidigt var Åsarp-Trädet aldrig ofarliga. De har ett väldigt bra lag, men jag tycker att vi hade bättre struktur både i anfall- och försvarsspelet. Vi skapade väldigt, väldigt mycket, framför allt i första halvlek, konstaterade tränaren Johan Åhnborg.

Förutom två bollar i stolpen hade Giff ett par bollar som strök ramen och ett antal skott som Johansson stod i vägen för. Men när det bara blev ett mål blev det nervöst i slutet.

– 1–0 är 1–0 och Åsarp-Trädet är jättetunga när de slänger in sina bollar på sina stora spelare. I spelet lyckades vi hålla dem framför oss nästa hela tiden, men det var just de där långa bollarna på slutet som var farliga. Nu redde vi ut det, och vi hade ju faktiskt chanser att kunna döda matchen under slutet. Nu dödade vi inte matchen, men 1–0 är fantastiskt bra, sa en nöjd Giff-tränare.

Nu får TG&IF tio dagars vila innan nästa omgång, då möter giffarna Råslätts SK på bortaplan.

TG&IF – Åsarp-Trädet FK 1–0 (0–0)

Mål TG&IF: 1–0 (75) Axel Axelsson.