Herrestads AIF
Tidaholms GoIF1 - 2Herrestads AIF

Matchstart:sön 07 november, 14:00
Plats:Tidavallen B-plan Konstgräs
Bra insats mot seriesegraren, men inga Giff-poäng
2021-11-07 16:27

TG&IF gjorde en bra match.
Men giffarna klarade inte av att spräcka Herrestads AIF:s förlustnolla.
– Det här var väl en match som får sorteras in under kategorin hedersamma förluster, sa tränaren Patrik Andersson efter 1–2 på Tidaholms konstgräsplan.

Anderssons och Johan Åhnborgs TG&IF gjorde till stora delar en väldigt bra insats hemma mot Herrestads AIF. HAIF kom till Tidaholm som redan klara seriesegrare och gratulerades med blommor av Giff inför matchen. Under den första halvleken fick gästerna dock inte mycket av de svartvita.
Halvleken var jämn, men det var TG&IF som var det lag som hade ett spelmässigt övertag och var det lag som skapade chanser. Giffarna skapade en handfull bra chanser under de första 45 minuterna utan att få utdelning.
När utdelningen väl kom i inledningen av den andra halvleken, då var den av det turligare slaget även om det inte var oförtjänt. Albin Hoffmans misslyckade passning letade sig fram till gästernas målvakt som på något sätt misslyckades med mottagningen och retligt fick se bollen rulla in i mål till 1–0 efter 48 minuters spel.
– Vi gjorde en bra första halvlek och inledningen på andra var också jättebra. Vi tryckte ner dem och vi hade en väldigt bra fart i laget i dag, sa tränaren Patrik Andersson.

Kvittering efter en timme
Ledningen stod sig sedan till den 62:a minuten. Herrestad tog tillvara på ett bolltapp på hemmalagets planhalva. Edvin Lund Borg i Giff-målet var på bollen, men klarade inte av att styra undan avslutet.
Max Persson hade sedan ett ypperligt läge att återge Giff ledningen med kvarten kvar, men avslutet skruvade sig utanför målvaktens vänstra stolpe och två minuter senare låg bollen istället i TG&IF:s mål efter att giffarna inte fått undan bollen och seriesegraren tryckt in 1–2.
TG&IF gjorde en i stora delar bra match, men tvingades trots det gå av planen utan poäng.
– Jag tycker att vi gjorde en väldigt bra match över 90 minuter och jag tycker att vi var värda mer. Vi hade behövt göra något mål till och sedan släppte vi in lite för billiga mål. Vi blev lite stående på hälarna vid målen. Spelmässigt mätte vi oss väldigt bra med Herrestad. Vi är minst lika bra i spelet, sa Andersson och fortsatte:
– Det var surt att vi inte fick med oss mer. Vi mötte ett bra lag, men vi var minst lika bra. Om inte lite bättre. Vi visade upp en väldigt bra fart i spelet.
Två omgångar återstår av årets seriespel. TG&IF möter IFK Hjo på bortaplan på söndag och avslutar sedan säsongen mot serietvåan Alingsås IF den 20 november.

TG&IF – Herrestads AIF 1–2 (0–0)
Mål: 1–0 (48) Albin Hoffman, 1–1 (62), 1–2 (77).