Ik Gauthoid

Plats:2 Konstgräset
Första försäsongsförlusten för TG&IF
2022-03-05 18:18

Efter två segrar och en oavgjord match förlorade TG&IF för första gången under årets försäsong.

IK Gauthiod vann på Tidaholms konstgräsplan med 4–1 (2–1).

Det var en tuff och bitvis lite stökig match mellan TG&IF och division 2-laget IK Gauthiod. Gästerna pressade TG&IF högt i inledningen av matchen och fick snabb utdelning på pressen när Paul Khajo gjorde 0–1 efter fem minuter.

TG&IF kvitterade 20 minuter senare. Florian Brahimi avslutade ett fint anfall. Josip Maracic satte fart på vänsterkanten, hittade in till Axel Axelsson som friställde Brahimi som gjorde sitt tredje mål på de tre senaste matcherna.

I den första halvlekens slutskede tilldömdes Grästorpslaget straff, och det hjälpte inte att Edvin Borg Lund i Giff-målet gick åt rätt hål – bollen smet in till 1–2 för gästerna.

I den andra halvleken var det länge jämnt. Båda lagen skapade chanser. Bortalaget utnyttjade sina bättre. Daniel Kolo gjorde 1–3 efter 58 minuter och i slutminuterna satte Robin Särud 1–4 i en tilltrasslad situation.

– Vi mötte ett fysiskt starkt lag med många duktiga fotbollsspelare. Vi ska upp på den nivån och tävla men då får vi inte vara så naiva som vi var vid ett par tillfällen, för det kostar för mycket, sa tränaren Johan Åhnborg till VB efter matchen.

TG&IF:s nästa träningsmatch är mot Ekedalens SK på tisdag. Sedan spelar laget även på lördag på bortaplan mot Husqvarna FF.

TG&IF – IK Gauthiod 1–4 (1–2)

Mål: 0–1 (5) Paul Khajo, 1–1 (26) Florian Brahimi, 1–2 (40) Felix Ekblad, 1–3 (58) Daniel Kolo, 1–4 (87) Robin Särud.